Hoe bereid je je voor en hoe voorkom je problemen?

Bedrijfsopvolging: hoe pak je dat aan?

Het is voor adviseurs niet altijd makkelijk een opvolger te vinden voor hun bedrijf. En is er wel een opvolger gevonden, dan moet er een hoop geregeld worden, zowel financieel als juridisch. Hoe bereid je je daarop voor en hoe voorkom je problemen? We vroegen het Edwin Bosma, expert op het gebied van bedrijfsovernames.

Deel dit artikel
Edwin Bosma begeleidt vanuit adviesbureau BHB Dullemond fusies en overnames, bedrijfswaarderingen en transactieschade. Hij is gespecialiseerd in assurantieadviesondernemingen, makelaarskantoren en arbodiensten. Bedrijven die zich bezighouden met adviseren, vereisen een eigen expertise. Bosma legt uit waarom: “Het gaat bij hen om goodwill die je niet op de balans ziet, ze hebben geen tastbaar product. Met behulp van onze database kunnen wij zulke bedrijven benchmarken en verkrijgen onze cliënten informatie over de waarde van hun bedrijf en soortgelijke transacties.”

Waarom is een onafhankelijke adviseur nuttig bij bedrijfsopvolging?

“Je kunt het beter niet alleen doen. Omdat het financieel-technisch en juridisch complex is, maar ook omdat je moet weten wat je wel en niet mag vragen. Of wanneer je moet zeggen: stop, verder ga ik niet. Ook speelt het emotionele aspect mee. Misschien heb je als ondernemer ooit eens een portefeuille overgenomen, maar dat is heel wat anders dan wanneer je zelf zo’n complexe deal aangaat. Dan is het goed om een adviseur te hebben die niet anders doet dan dit soort transacties en de verzekeringsmarkt door en door kent.”

Waarom is het specifiek voor verzekeringsadviseurs zo lastig om een opvolger te vinden voor hun bedrijf?

“De eigenaren, directeuren en grootaandeelhouders vorderen in leeftijd, terwijl de jeugdige aanwas minder is. Het is een bedrijfstak die door de jeugd als minder interessant wordt ervaren. Die sluit verzekeringen vaker online af. Veel van onze klanten zijn echt wel online-bedreven, maar jongeren zoeken het meer in insurtech en fintech. Een andere oorzaak is dat je in de verzekeringsmarkt nog veel familiebedrijven ziet. Ook daar geldt dat de volgende generatie vaak afhaakt. Uit onderzoek blijkt dat van alle familiebedrijven slechts drie procent de derde generatie haalt.”

Edwin Bosma, expert bedrijfsovernames BHB Dullemond
Van alle familiebedrijven haalt slechts 3 procent de derde generatie

Hoe bereid je je voor op bedrijfsopvolging? Waar begin je?

“Allereerst bij jezelf. Wanneer is het tijd om te stoppen en het stokje over te dragen? Dat komt bij de een op z’n 55ste, bij de ander op z’n 72ste. Je moet vooral financieel goed voorbereid zijn. Daarnaast moet je het operationeel en juridisch strak hebben staan.”

Wat is een veelgemaakte fout?

“Dat men überhaupt niet heeft nagedacht over de vraag: ben ik hier wel klaar voor? Je hebt voor jezelf dan wel besloten dat het zo is, maar is je bedrijf wel klaar voor een overdracht? Kopers treffen soms een rommeltje aan. In die zin is het net een verzekeringspolis die je voor jezelf regelt, en waarbij je je afvraagt wat je allemaal afgedekt wilt hebben.”

Stel, je bent goed voorbereid maar kunt geen opvolger vinden. Wat nu?

“Dat verschilt per bedrijf. Een familiebedrijf zoekt eerst binnen de familie. Is de opvolger daar niet voorhanden, dan lopen er in het bedrijf misschien geïnteresseerden rond. We spreken dan van een management-buyout. Is dat ook geen optie, dan kijk je of er animo is in de markt. Dat moet je wel zorgvuldig doen, want je wilt niet dat je bedrijf in de etalage komt te staan. Niets zo vervelend als rumoer of geroddel. Dat zorgt voor onrust bij het personeel en bij je klanten, en concurrenten proberen er mogelijk van te profiteren. Een adviseur gespecialiseerd in bedrijfsovernames kan anoniem in de markt polsen of er interesse is in jouw soort bedrijf.”

Eenmaal een opvolger gevonden, moet er een hoop geregeld worden op financieel en juridisch gebied. Hoe bereid je je voor en hoe voorkom je problemen?

“De grotere bedrijven doen dat via een boekenonderzoek. Wanneer je als verkoper geen verrassingen in of na het proces wilt hebben, dan kun je een ‘vendor due diligence’ laten uitvoeren. Daar zit de waardering van het bedrijf in, een check op de hele portefeuille, compliance, pensioenen, financiële, fiscale en juridische zaken. Maak daar in je hoofd budget voor vrij: transacties kosten geld; je bedrijf overdragen is niet gratis.”

 

Heeft of krijgt u ook te maken met bedrijfsopvolging? Bekijk de video met tips van Edwin Bosma én van adviseur Ton van den Brule, die zijn bedrijf Van Santen Verzekeringen verkocht.

Bedrijfsopvolging: tips

Beoordeel dit artikel: