Veel schade en schaamte bij ondernemers

Podcast: cybercrime

1 op de 5 ondernemers loopt financiële schade op door cybercriminaliteit. Volgens onderzoek van Deloitte kost cybercrime het MKB in Nederland één miljard euro per jaar. Voor de hele Nederlandse economie is het bedrag zelfs het tienvoudige. Toch blijkt uit de Allianz Risk Barometer (2019) dat een kwart van de ondernemers niets extra’s doet aan beveiliging. De reden? Ze weten simpelweg niet wat ze moeten doen.

De eerste podcast van Samen gaat dieper in op cyber en alles wat daarmee te maken heeft. Hoe ga je er als adviseur mee om? Hoeveel risico lopen bedrijven? En hoe krijg je het onderwerp boven aan de prioriteitenlijst van klanten? Allianz-productmanager en cyberexpert Jaap de Lange en adviseur Roel Lahaije van Perrée en Partners zoomen in op ‘de grootste nachtmerrie van ondernemers’. “Er is veel schaamte bij ondernemers rondom dit onderwerp, omdat de imagoschade enorm kan zijn.”

Luister de podcast over cybercrime hier: Podcast cybercrime 

 

Deel dit artikel

All-in ondernemen met Allianz en Judith Noordzij 

Met de campagne Judith goes all-in inspireren we ondernemend Nederland om bewuste keuzes te maken.

Misschien heeft u haar al voorbij zien – of horen – komen: ondernemer en influencer Judith Noordzij. Judith werkte als advocaat op de Amsterdamse Zuidas toen zij op 27-jarige leeftijd een burn-out kreeg. Tijdens haar herstel ontdekte Judith beetje bij beetje wie zij is en wat haar gelukkig maakt. Ze hing de toga aan de wilgen en geeft nu individuele coaching en inspirerende lezingen. Hierbij leert ze mensen ontdekken waar ze gelukkig van worden en hoe ze lef kunnen kweken om dat na te jagen.

Begin april ging de samenwerking tussen Allianz en Judith van start. Onder de noemer Judith goes all-in wordt ondernemend Nederland geïnspireerd en geïnformeerd om bewuste keuzes te maken. Aan de hand van video’s, tips & tricks, blogs én een podcastserie op BNR Nieuwsradio en www.allianz.nl/allin geeft Judith ondernemers handvatten om na te denken over de balans tussen werken, ontspanning en gezondheid. Zij gaat in gesprek met experts en met ondernemers die worstelen met kwesties als: wat als je werk nooit af is, hoe herken je een burn-out en hoe combineer je een gezonde levensstijl met het ondernemerschap.

Als één van de grootste verzekeraars voor ondernemers, voelt Allianz de verantwoordelijkheid voor hun gezondheid. Uit een recent onderzoek dat Allianz uitvoerde in samenwerking met onderzoeksbureau Ipsos, blijkt dat slechts 48 procent van de ondernemers een gezonde levensstijl tot op zekere hoogte weet te combineren met het ondernemerschap. En dat terwijl juist een gezonde levensstijl een voorwaarde is om all-in te ondernemen.

De campagne Judith goes all-in loopt nog heel 2019 door.


De grootste bedreigingen voor 2019

Ieder jaar stelt Allianz een Risk Barometer op: wat zijn wereldwijd de grootste bedrijfsrisico’s voor verzekeraars?

In de Allianz Risk Barometer 2019 deelden 2.415 risico-experts uit 86 landen hun grootste zorgen voor dit jaar. In de top 10 staan traditionele risico’s zoals natuurrampen (nr 3), brand (nr 6) en reputatieschade (nr 9), maar ook enkele nieuwkomers. Opvallend is dat bedrijfsonderbreking (nr 1) en cyberincidenten (nr 2) nek aan nek de lijst domineren. Bij bedrijfsonderbreking zijn er vooral zorgen over het haperen van de supplychain, stakingen, systeemstoringen en vertraging in transport (onder andere de scheepvaart). Veelgenoemde cyberincidenten zijn cybercrime, it-falen, datalekken en boetes en sancties als gevolg van cyberincidenten. Cybercrime kost de wereldeconomie naar schatting ruim 600 miljard dollar.

Een andere nieuwkomer in de top 10 is gebrek aan geschikt personeel (nr 10). In deze Engelstalige podcast gaan Thomas Varney en Scott Steinmetz van Allianz Risk Consulting in op de vraag hoe je hier als organisatie op in kunt spelen.
Het volledige Allianz Risk Barometer-rapport 2019 kunt u hier downloaden.

 


MKB’ers onderschatten cybergevaar

Meer dan de helft van de mkb’ers denkt dat zijn onderneming geen interessant doelwit is voor digitale dreigingen. Dit terwijl bijna een kwart van hen het afgelopen jaar het doelwit was van cyberaanvallen, waarvan 41% zelfs meerdere keren.

Dat blijkt uit onderzoek van Allianz in samenwerking met onderzoeksbureau Ipsos. Desondanks zegt ruim de helft voldoende maatregelen te hebben getroffen om zijn bedrijf te beschermen tegen een cyberaanval. Mkb’ers denken met name dat het gebruik van goede wachtwoorden en een virusscanner, het beveiligen van digitale bestanden en het regelmatig maken van back-ups cyberrisico’s verkleinen.
Tegelijkertijd geeft 40% van de mkb’ers aan zich onvoldoende bewust te zijn van de mogelijke gevolgen van een cyberaanval voor het bedrijf.

Geert Deschoolmeester, Head of Market Management Allianz Benelux, vindt het goed om te zien dat veel ondernemers bewust bezig zijn met potentiële cyberdreigingen. “Wat wel opvalt, is dat meer dan de helft van de ondernemers zichzelf geen interessant doelwit vindt. Voor cybercriminelen is elk bedrijf een potentieel doelwit. Als verzekeraar vinden wij het dan ook belangrijk onze zakelijke klanten weerbaarder te maken. Wij stellen ons dan ook graag op als kennispartner tegenover deze ondernemers door hen bewust te maken van risico’s en door tips te geven hoe zij deze risico’s kunnen minimaliseren. Onder andere middels een scan proberen we ondernemers belangrijke inzichten te verschaffen en te benadrukken dat bescherming essentieel is om te blijven doen waar de mkb’er blij van wordt, namelijk ondernemen.”

Beluister de podcast over cybercrime hier.

Meer informatie over cyber vindt u op onze website.

Beoordeel dit artikel: